هواپیمایی که در لبه فضا پرواز می کرد!

به گزارش مجله جگوار، هواپیمای پیشران موشکی نورث آمریکن ایکس-15، بخشی از یک سری هواپیما های آزمایشی مافوق صوت بود. این پرواز شروع تقریباً یک دهه تحقیق بود که ارتفاعات و سرعت مافوق صوت در مرز فضا را آنالیز می کرد.

هواپیمایی که در لبه فضا پرواز می کرد!

به گزارش عصر ایران، او از پایگاه نیروی هوایی ادواردز با هواپیمای موشکی ایکس-15 بلند شد و به ارتفاع 314750 فوتی رسید. این ارتفاع حدوداً 60 مایل (96 کیلومتر) بود.

در آن موقع نیروی هوایی لبه فضا را 50 مایل بالاتر از زمین در نظر می گرفت؛ بنابراین وایت برای پرواز فضایی رکوردشکن خود بال های افتخار فضانوردی را دریافت کرد.

نورث آمریکن ایکس-15

هواپیمای پیشران موشکی نورث آمریکن ایکس-15، بخشی از یک سری هواپیما های آزمایشی مافوق صوت بود. این پرواز شروع تقریباً یک دهه تحقیق بود که ارتفاعات و سرعت مافوق صوت در مرز فضا را آنالیز می کرد.

هواپیمای نورث آمریکن ایکس-15 به وسیله پیشران موشکی به فضا پرتاب می شد.

اطلاعات به دست آمده از برنامه های پیروز ایکس-15 به توسعه برنامه پرواز های فضایی مارینر-10، مسنجر، جمینای، آپولو و برنامه شاتل فضایی یاری نموده است. این هواپیما بعلاوه درمجموع 199 پرواز حمل ونقل هوایی نیز انجام داده است.

وایت مهندس برق، خلبان آزمایشی، خلبان جنگنده و فضانورد آمریکایی بود که در آن موقع بر طراحی و توسعه چندین هواپیمای نظامی مدرن نظارت داشت.

با عبور از مرز فضا در سال 1962، او به عنوان فضانورد واجد شرایط شد. وی درباره پروازش در اتفاع بالا گفت: پرواز من در ارتفاع 60 کیلومتری و آشکارشدن انحنای زمین بسیار شگفت انگیز بود. هنگامی که سرم را چرخاندم، فهمیدم که زمین واقعا بسیار زیباست. بر فراز مرز آریزونا- کالیفرنیا بودم و احساس می کردم تمام خلیج زیر پایم است.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2313

به "هواپیمایی که در لبه فضا پرواز می کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی که در لبه فضا پرواز می کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید