خطرات ناشی از فشار خون بالا

به گزارش مجله جگوار، هایپرتنشن و یا فشار خون بالا اغلب به نام قاتل خاموش در نظر گرفته می شود. این عارضه چنانچه بدون درمان رها شود، ممکن است موجب بوجود آمدن مسائل جدی شود.

خطرات ناشی از فشار خون بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هایپرتنشن و یا فشار خون بالا اغلب به نام قاتل خاموش در نظر گرفته می شود. این عارضه چنانچه بدون درمان رها شود، ممکن است موجب بوجود آمدن مسائل جدی شود.

فشار خون بالا اختلال پیچیده و شایعی است که با بالا رفتن سطوح فشار خون تشخیص داده می شود. تقریباً 90% موارد بدون هیچگونه دلیلی رخ می دهد در حالی که مابقی می توانند به عوارض پزشکی مانند تومور و بیماریهای کلیوی نسبت داده شوند. این عارضه به طور معمول هیچ گونه نشانه ای ایجاد نمی نماید؛ اما گاهی اوقات می تواند موجب بروز سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ شود. از آنجا که بیشتر افراد مبتلا هیچگونه نشانه ای را تجربه نمی کنند، اغلب به آن قاتل خاموش می گویند. این عارضه به تدریج پیشرفت کرده و می تواند تنها از طریق چکاپ و معاینه پزشکی تشخیص داده شود. فشار خون بالا چنانچه به موقع تشخیص و درمان نشود، ممکن است موجب صدمه دیدن بسیاری از اندامها شود. فشار خون بالای مداوم و ثابت می تواند منجر به بروز مسائلی جدی همانند سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیوی و مسائل بینایی شود.

آسیب های مغزی

یکی از شایع ترین عوارض ناشی از فشار خون بالا که خطر جانی به همراه دارد آسیب وارده به مغز است. این امر می تواند بر جریان طبیعی خون به مغز اثر گذاشته که به نوبه خود می تواند به بروز مسائل مختلفی بیانجامد. این مسائل، حمله ایسکمیک گذرا (TIA) و یا سکته خفیف (ministroke) را شامل می شود که می تواند نشانه یک سکته مغزی بیشتر باشد که ممکن است در آینده رخ دهد. دیگر مسائل زوال عقل و اختلال شناختی می باشند. یک سکته خفیف به دلیل بروز اختلال موقت در خونرسانی به مغز اتفاق می افتد. این امر به اختلال مختصر در عملکرد عصبی منجر شده که به مدت کمتر از 24 ساعت به طول می انجامد. چنانچه این شرایط برای مدت زمان بیشتر از یک روز باقی بماند، به نام سکته مغزی در نظر گرفته می شود.

یک سکته مغزی شکل شدیدتری از حمله ایسکمیک گذرا است. این شرایط به دلیل فشار خون بالا رخ داده که به پارگی و یا صدمه دیدگی عروق خونی موجود در مغز منجر می شود. این شرایط موجب مرگ سلولهای مغزی به دلیل انسداد در عرضه اکسیژن به آن بخش از مغز می شود. همچنین ممکن است موجب بروز آنوریسم شود که با تورم رگ خونی تعیین شده که می تواند پاره شده و هر لحظه امکان خونریزی داشته باشد. فشار خون بالا همچنین می تواند منجر به زوال عقل و اختلال شناختی شود. زوال عقل به مسائلی در تفکر، گویایی، بینایی، حافظه و تحرک منجر می شود در حالی که اختلال شناختی بر توانایی خواندن، نوشتن، تفکر، واکنش نشان دادن و به خاطر سپردن اثر می گذارد.

اختلالات کلیوی و قلب

خطرات ناشی از فشار خون بالا اختلالات کلیوی و قلب را شامل می شود که در زمره حیاتی ترین اندامهای بدن به تعداد می فرایند. با وجود آنکه قلب اندامی است که خون را به تمام بدن پمپ می نماید، فشار خون بسیار بالا می تواند به آن آسیب برساند. به همین ترتیب کلیه ها اندامهایی هستند که خون را تصفیه ساخته و مایعات مازاد را از بین می برند. فشار خون بالا می تواند به عروق خونی منتهی شده به این اندام و آنهایی که درون آنها قرار دارند آسیب رساند.

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی خطر در حمله قلبی و نارسایی قلبی است. این عارضه می تواند موجب بروز حمله قلبی در فردی شود که پیش از این مبتلا به بیماری عروق کرونر و آترواسکلروز بوده است. فشار مداوم بر روی عضلات قلب به دلیل فشار خون بالا، ممکن است این عضلات را تضعیف ساخته و باعث نارسایی قلبی شود.

عارضه دیگری که بزرگ شدن سمت چپ قلب را شامل می شود همچنین ناشی از فشار خون بالا است به این دلیل که به قلب فشار بیشتر آورده تا سخت تر کار کند. این امر منجر به بزرگ شدن بطن چپ شده که بر توانایی خود در پمپاژ خون اثر می گذارد. بزرگ شدن سمت چپ قلب همچنین عامل خطر برای حمله قلبی، نارسایی قلبی و ایست قلبی است.

همانند مغز، عروق موجود در کلیه ها هم ممکن است دچار آنوریسم شوند. چنین تورم یا برآمدگی در یک رگ خونی منتهی به کلیه ها را آنوریسم شریان کلیه گویند. فشار خون بالا می تواند دیواره یک شریان ضعیف شده را بزرگ کرده و موجب بروز آنوریسم شود که می تواند به خونریزی شدید داخلی در صورت بروز پارگی بیانجامد.

خطر دیگر ناشی از فشار خون بالا نارسایی کلیوی است که به دلیل آسیب دیدگی شریان بزرگ منتهی به این اندامها و عروق خونی کوچکتر درون کلیه ها رخ می دهد.

یک بار دیگر بایستی گفت که فشار خون بالا می تواند منجر به زخم کلیه و یا گلومرولواسکلروز شود که ممکن است همچنین به نارسایی کلیوی بیانجامد. این عارضه ای است که در آن گلومرولها (گروه عروق خونی واقع در داخل کلیه ها) که عملکرد فیلتر کردن مواد زائد را برعهده دارند، تحت تأثیر قرار می گیرند.

غیر از مغز، کلیه ها و قلب؛ فشار خون بالا همچنین می تواند چشمها، و استخوانها را تحت تأثیر قرار داده و هم ممکن است موجب بروز دیگر عوارض پزشکی شود.

فشار خون بالا و چشم

همانند قلب، مغز، کلیه ها، و سایر اعضای بدن؛ رگ های خونی همچنین به چشمها خونرسانی می کنند. فشار خون بالا می تواند موجب آسیب دیدگی این عروق شده که به نوبه خود می تواند به بروز اختلالات بینایی منجر شود. چنین عارضه ای تحت نام رتینوپاتی یا آسیب دیدگی عروق چشمی نامیده شده که به دلیل آسیب دیدگی عروق خونی منتهی به شبکیه ایجاد می شود. این امر می تواند منجر به تاری دید و یا از دست دادن کامل بینایی، خونریزی و تورم عصب بینایی شود. دیگر اختلال چشمی، تجمع مایع زیر شبکیه است. این عارضه که تحت نام کوریودوپاتی (choroidopathy) شناخته می شود و بوسیله تراوش خون از رگهای مشیمیه ایجاد می شود. این عارضه می تواند همچنین بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. فشار خون بالا همچنین ممکن است موجب آسیب دیدگی عصب موجود در چشمها شود. این عارضه تحت نام نوروپاتی بینایی شناخته می شود که می تواند موجب مرگ سلوهای عصبی شده و منجر به از دست دادن بینایی شود.

فشار خون بالا همچنین ممکن است به کمبود کلسیم بیانجامد که می تواند به ضایعات استخوانی منجر شود. همچنین می تواند موجب اختلال نعوظ در مردان شود. خطرات ناشی از فشار خون بالا، شرایط بسیار وخیمی است که گاهی می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین اهمیت دارد که این اختلال را با مصرف منظم دارو و معاینه و چکاپ دائم تحت کنترل قرار دهید. پیروی از یک سبک زندگی سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم همچنین ممکن است شگفتی ساز باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1877

به "خطرات ناشی از فشار خون بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات ناشی از فشار خون بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید